Τα λάθη είναι ανθρώπινα και ακόμη και οι πιο επαγγελματίες μπορεί να κάνουν ορισμένα. Ρίξαμε μια ματιά σε 8 αριστουργήματα τέχνης παγκοσμίου φήμης και ανακαλύψαμε κάποιες ανακρίβειες, εκ προθέσεως ή όχι.
Δαβίδ του Μιχαήλ Άγγελου
© Jörg Bittner Unna/commons.wikimedia © Jörg Bittner Unna/commons.wikimedia
Το άγαλμα του βιβλικού ήρωα χαράχθηκε από ένα ενιαίο κομμάτι μάρμαρου Καρράρα. Τα γλυπτά του Μικελάντζελο είναι συνήθως πολύ ακριβή ανατομικά, αλλά ο Δαβίδ έχει ένα μικρό ελάττωμα: υπάρχει ένας λείος μυς μεταξύ της σπονδυλικής στήλης και της δεξιάς ωμοπλάτης. Ο γλύπτης δεν μπορούσε να το χαράξει λόγω ελαττώματος στο μαρμάρινο κομμάτι.
Το Ένατο Κύμα από τον Ιβάν Αϊβαζόφσκι
© commons.wikimedia
Αυτός ο πίνακας απεικονίζει κύματα με καμπύλες. Ο καλλιτέχνης είδε αυτό το είδος κύματος από την ακτή, πιστεύοντας πως είναι ίδια σε όλες τις θάλασσες. Αλλά τα κύματα που προκύπτουν κατά τη διάρκεια των καταιγίδων στην ανοιχτή θάλασσα, έχουν σχήμα κώνου και φαίνονται διαφορετικά από αυτά στα ρηχά.
Μωυσής του Μιχαήλ Άγγελου
© Jörg Bittner Unna/commons.wikimedia
Μια εσφαλμένη μετάφραση στο Βιβλίο της Εξόδου είχε ως αποτέλεσμα ο βιβλικός προφήτης να δημιουργηθεί με κέρατα. Η εβραϊκή λέξη «karnayim» μπορεί να μεταφραστεί ως «ακτίνες» ή «κέρατα». Η περιγραφή του Μωυσή που έχει ακτίνες φωτός οι οποίες προέρχονται από το κεφάλι του, ερμηνεύτηκε λανθασμένα.
Μπαρ στο Φολί Μπερζέρ του Εντουάρ Μανέ
© commons.wikimedia
Αν κοιτάξετε προσεκτικά τον καθρέφτη, μπορείτε να διαπιστώσετε ότι ο αντικατοπτρισμός δεν είναι πραγματικός: οι φιάλες στον πάγκο τοποθετούνται διαφορετικά και ο μπάρμαν φαίνεται να κοιτάζει προς άλλη κατεύθυνση. Όπως συμβαίνει συχνά στην τέχνη, οι ειδικοί δεν μπορούν να συμφωνήσουν σχετικά με το κατά πόσο ο Μανέτ το έκανε σκόπιμα ή όχι.
Νυχτερινή περίπολος του Ρέμπραντ
© commons.wikimedia
Αυτός ο πίνακας είναι γεμάτος από άλυτα αινίγματα. Προέκυψε αρκετή συζήτηση σχετικά με τα γάντια του λοχαγού Φρανς Μπάννινκ Κόκ: στο δεξί του χέρι φοράει γάντι και κρατά ένα άλλο δεξιό γάντι. Πολλοί ιστορικοί τέχνης πιστεύουν ότι αυτός ήταν ένας τρόπος να δοθεί στη ζωγραφική μια πινελιά χιούμορ. Άλλοι πιστεύουν ότι το γάντι είναι του αριστερού χεριού και ο λοχαγός το κρατάει με το δάχτυλο ενώ ο αντίχειρας είναι στραμμένος προς τον θεατή.
Δείπνο στους Εμμαούς από τον Καραβάτζο
© commons.wikimedia
Ένας προσεκτικός θεατής μπορεί να παρατηρήσει ότι το καλάθι με τα φρούτα βρίσκεται στην άκρη του τραπεζιού αλλά δεν πέφτει, παραβιάζοντας τους νόμους της φυσικής. Οι εμπειρογνώμονες τέχνης, παρατηρούν ότι τα φρούτα δεν ταιριάζουν με την εποχή: ο πίνακας χρονολογείται την παραμονή του Πάσχα, πριν από τη συγκομιδή του φθινοπώρου. Όλα αυτά τα λάθη είναι σκόπιμα: τα μήλα και τα σταφύλια, καθώς και η σκιά του ψαριού από το καλάθι, αποτελούν χριστιανικούς συμβολισμούς και ευαγγελικές αναφορές.
Η Γέννηση της Αφροδίτης από τον Μποττιτσέλλι
© commons.wikimedia
Αν και η αναγεννησιακή τέχνη χαρακτηρίζεται από ανατομική ακρίβεια, τα έργα του Μποττιτσέλλι αποκλίνουν από τον ρεαλισμό. Η θεά της αγάπης έχει εμφανή ελαττώματα: πρησμένο πόδι και υπερβολικά μεγάλο λαιμό. Σύμφωνα με μια εκδοχή, αυτά τα λάθη είναι μια σκόπιμη προσπάθεια να αποφευχθεί η απεικόνιση ενός τέλειου γυναικείου σώματος.
Η Παναγία του Αγίου Σίξτου από τον Ραφαήλ
© commons.wikimedia
Με την πρώτη ματιά, μπορεί να έχετε την εντύπωση ότι ο Πάπας Σίξτος Β’ έχει έξι δάχτυλα στο δεξί του χέρι. Μετά από μια πιο προσεκτική παρατήρηση θα συνειδητοποιήσετε ότι αυτό που θεωρούσατε έκτο δάχτυλο, είναι ένα μέρος της παλάμης του. Το μέρος δίπλα στο μικρό δάκτυλο της Παναγίας, μπορεί να είναι ένα σημάδι πολυδακτυλίας, μιας ανωμαλίας που χαρακτηρίζεται από επιπλέον αριθμό δακτύλων.
Επιπλέον: Ελέγξτε τις γνώσεις σας σε ένα διάσημο έργο τέχνης
Λίγοι γνωρίζουν ότι υπάρχει και άλλη εκδοχή της Τζιοκόντα που πιστεύεται ότι ανήκει στον Λεονάρντο ντα Βίντσι, αν και είχε ζωγραφιστεί χρόνια πριν. Η φωτογραφία βρέθηκε σε ιδιωτική συλλογή πριν από έναν αιώνα και τώρα εκτίθεται στο Μουσείο του Πράδο της Μαδρίτης. Ίσως μια μέρα βοηθήσει να βρεθούν απαντήσεις στις ερωτήσεις που έθεσε η Μόνα Λίζα.